Откъс от интервю на Кузман Илиев за предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус" от 21.05.2025г.
На редовното си заседание правителството обсъди доклада за касовото изпълнение на бюджета и основните параметри на консолидираната фискална програма за първото тримесечие на тази година. Параметрите вече бяха публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите, откъдето разбрахме, че приходната част на фиска може да не бъде изпълнена с между 6 и 8 милиарда лева.
Откъде идва сериозното изоставане? Няма смисъл да влизаме в миниатюрните детайли, както много често правят българските политици, за да объркат публиката. Можем просто да обясним тенденцията, а тя показва, че както и да се погледнат, нещата не вървят на добре. За април месец практически имаме балансиран бюджет, но това е само заради конкретни еднократни приходи. Например, вноската на БНБ в бюджета. Но оттук насетне какво предстои? Това е важното и трябва да сме наясно, че предстои актуализация на бюджета есента!
Защото всички осъзнават, че много дълго време ние ходихме с една превръзка на очите, заблуждавахме се и сега заметените боклуци започват да излизат изпод килима. Юли месец идва повишението на пенсиите. Ще започнат и други увеличения в държавния сектор, защото България се готви за приемане в Еврозоната, което в представите и на правителството, и на хората означава вдигане на цените. И за да се подготвят политиците да няма негативен обществен отзвук, те ще започнат предварително да повишават заплати във ведомствата.
Така че България е изправена пред едно събуждане тази есен, едно осъзнаване, че дупката е доста по-голяма от това, което дори сме заложили. И ако това се случи и в реалността ние се убедим, че тази дупка е по-голяма, ще излезе, че ние, искайки сега извънредния доклад, до голяма степен сме заблуждавали нашите партньори в Еврозоната, че всичко е цветя и рози. Има едно охладняване от страна на нашите партньори по отношение на икономическия растеж - прогнозата се намали с почти 1% на 2%. Забелязваме и забавяне на потреблението.
Но всичко това е планирано, то се знае и единственото, което досега правихме, е да го отлагаме и да го прикриваме чрез различни фискални гимнастики. Точно затова БЪЛГАРИЯ МОЖЕ се бори бюджетът оттук насетне да бъде изчисляван и свеждан до общественото внимание на начислена основа. Тоест да се виждат реалните тенденции, а не на касова основа - от едното джобче в другото, лявата ръка да не знае какво прави дясната. Нека да знаем реалната ситуация в държавата, тъй като негативните ефекти от цялото това нещо са, че всъщност българската държава показва на бизнеса и на гражданите, че няма абсолютно никаква прогнозируемост, че не се управляват разходите на държавата, че икономиката започва да се забавя. Това в дългосрочен план неизбежно означава вдигане на данъци, на осигуровки и още по-голяма липса на прогнозируемост, което от своя страна е изключително вредно за инвеститорите и инвестиционните настроения на българския бизнес.
